Standard Business Reporting

SBR (Standard Business Reporting) is de nationale standaard voor de digitale uitwisseling van alle bedrijfsmatige rapportages. Samen met bedrijven zoals accountants, boekhouders, softwareleveranciers en banken, heeft de Nederlandse overheid Standard Business Reporting ontwikkeld.

SBR draait om gegevens, processen en techniek. En daarbij is het sleutelwoord: standaardisatie. Door gegevens op een standaard manier te ‘labelen’ in de bedrijfsadministratie, ontstaat eenduidigheid en zijn ze herbruikbaar voor verschillende rapportages.

Met één druk op de knop worden rapportages opgesteld en digitaal verzonden naar verschillende partijen. Zo hebben aanleverende overheden, bedrijven, organisaties, instellingen en intermediairs minder werk aan het samenstellen en aanleveren van verschillende (verplichte) rapportages.

De 3 elementen van SBR:

  • Er wordt gebruikgemaakt van een standaard gegevenswoordenboek: de Nederlandse Taxonomie.
  • Er wordt een standaardtaal gebruikt, die deze gegevens betekenis geeft: XBRL .
  • De software voor bedrijfsadministratie waarin SBR is ingebouwd, is gekoppeld aan twee digitale lijnen die ervoor zorgen dat de juiste rapportage naar de juiste instantie wordt gestuurd. Voor alle rapportages naar de overheid is dit Digipoort. Voor kredietrapportages aan banken is dit de Bancaire Infrastructurele Voorziening (BIV).

VOICE-OVER: Dit is Max. Hij is ondernemer.
Max levert zijn rapportages en jaarrekeningen aan bij de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel, het CBS en bij de bank.

(Een animatie.)

Vroeger deed hij dit via mail of zelfs op papier maar dat vindt Max niet meer van deze tijd.
Tegenwoordig is er Standard Business Reporting of kortweg SBR.
Net als Max gaat Nederland steeds meer digitaal werken en SBR sluit daar goed op aan.
Het is een methode waarmee ondernemers zoals Max snel en gemakkelijk rapportages kunnen maken.
Zo hoeft Max maar één keer zijn bedrijfsadministratie in te richten om verschillende rapportages te kunnen opstellen en versturen.
Het is namelijk allemaal gestandaardiseerd.
Niet meer handmatig de rapportages samenstellen en verzenden.
Gewoon minder administratiewerk en dat scheelt Max veel tijd.
Maar er zijn nog meer voordelen: de kans op fouten wordt kleiner het geeft zekerheid over de verzending en ontvangst van rapportages en het garandeert een veilige verzending.
Max kan er ook voor kiezen om zijn intermediair de rapportages te laten opstellen en/of te laten aanleveren. Deze werkt ook met SBR.
Max is zo met SBR klaar voor de toekomst.
Wil jij ook meer weten? Kijk op www.sbr-nl.nl.