Standard Business Reporting (SBR) is de Nederlandse methode voor het elektronisch uitwisselen van bedrijfsrapportages of andere zakelijke documenten tussen organisaties. Dit vindt plaats op een efficiënte, betrouwbare en veilige manier op basis van (internationale) open standaarden. De grondslag voor deze elektronische uitwisseling is veelal gebaseerd op wet- en regelgeving of contractuele overeenkomsten.
- Download in WEBM format WEBM | 48.7 MB
- Download in MP4 HD format MP4 HD | 21.3 MB
Bedrijven en overheden wisselen veel gegevens met elkaar uit en de kwaliteit van deze gegevens wordt steeds belangrijker.
En of je nu namens een bedrijf, intermediair of overheidsinstelling gegevens
verstuurt, je wil dat de informatie die je uitwisselt klopt, dat iedereen
hetzelfde bedoelt en dat je software je daarbij goed ondersteunt.
Dit kan dankzij SBR.
De afspraken van SBR bieden voordelen voor alle gebruikers.
Ze zorgen er namelijk voor dat je gegevens betrouwbaar en veilig kan uitwisselen.
Zo zijn binnen SBR definities en begrippen gestandaardiseerd.
Alle partijen hebben het dus over hetzelfde en daardoor kun je meer met de gegevens.
Daarnaast weet je dankzij SBR zeker van wie de gegevens afkomstig zijn én
naar wie je ze verstuurt.
Dat verkleint de kans op fraude.
Bovendien biedt SBR rechtszekerheid.
Alle gegevens zijn gevalideerd en voldoen aan vooraf gestelde eisen.
Ook kun je aantonen wanneer je gegevens hebt verstuurd en dat je aan je verplichtingen hebt voldaan.
Dankzij SBR kun je zo snel, veilig en makkelijk gegevens uitwisselen.
Dat zorgt voor meer vertrouwen in de digitale economie.
Wil je meer weten over SBR? Neem contact met ons op via www.sbr-nl.nl.
Ontstaan van SBR
SBR is tot stand gekomen als een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven vanuit het oogpunt om een gezamenlijk een bijdrage te leveren aan de maatschappij door het verlagen van de (administratieve) lasten van informatie-uitwisseling, het verhogen van de (kosten)efficiëntie van dienstverlening, het verhogen van de kwaliteit van gegevens en het vergroten van de transparantie.
Afsprakenstelsel
Om een gestandaardiseerde methode voor elektronische informatie-uitwisseling te kunnen hanteren, moeten er op verschillende gebieden afspraken worden gemaakt. Deze zijn vastgelegd in het SBR Afsprakenstelsel; een zorgvuldig samengestelde set van specificaties, regels en afspraken die toepasbaar zijn in een breed scala van informatieketens.
Binnen SBR wordt de term ‘domein’ gebruikt als classificatiemechanisme voor het indelen en beheren van informatieketens en - indien relevant - de binnen deze informatieketens benodigde artefacten, zoals een taxonomie en/of ondertekeningsbeleid.
Het behalen van eerdergenoemde doelstelling is binnen informatieketens alleen mogelijk door middel van standaardisatie. Dat is wat het SBR Afsprakenstelsel partijen biedt: een methode om het elektronisch uitwisselen van gegevens binnen een informatieketen efficiënt, betrouwbaar en veilig te laten verlopen.
Standard Business Reporting
SBR (Standard Business Reporting) is de nationale standaard voor de digitale uitwisseling van alle bedrijfsmatige rapportages.
Ga direct naar:
De Nederlandse Taxonomie
Het gemeenschappelijk gegevenswoordenboek van SBR. Met definities van gegevens die nodig zijn voor het samenstellen van wettelijk verplichte rapportages.
Ga direct naar:
Digipoort en BIV
Digipoort maakt digitale informatie-uitwisseling tussen overheid en organisaties mogelijk. De Bancaire Infrastructurele Voorziening (BIV) is een poort bestemd voor aanlevering van rapportages aan banken.
Ga direct naar:
SBR Assurance
Door de Assurance-oplossing kunnen accountants bij een digitale verantwoording dezelfde zekerheid krijgen en geven als bij verantwoording op papier.
Ga direct naar:
SBR in de wereld
Vanuit het buitenland is er veel interesse in SBR waarbij Nederland wordt beschouwd als koploper en voorbeeld voor andere landen.