De look and feel (de huisstijl) van SBR gaat veranderen. Naast de herkenbare kleur blauw wordt ook de kleur robijnrood toegevoegd als hoofdkleur. Deze beide kleuren zullen ook goed zichtbaar zijn in het hernieuwde woordmerk.
Vanaf vandaag wordt geleidelijk aan begonnen met het doorvoeren van de nieuwe huisstijl. De opdracht tot het ontwerpen van een hernieuwde huisstijl komt voort uit de tweede strategische doelstelling van de Roadmap 2020-2025.
Concreet betekent dit dat we de communicatiemiddelen, zoals de nieuwsbrief, infographics en video´s zullen gaan ontwerpen vanuit de nieuwe visuele richtlijnen. Helaas lukt het niet om in 1 keer alle middelen om te zetten naar de nieuwe huisstijl, dus we zullen een tijdlang in een hybride situatie zitten, waarin zowel de oude als nieuwe stijl wordt gebruikt.
Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2021 willen we de website van SBR hebben omgezet in de nieuwe stijl. Daarmee is gelijk ook de grootste stap gezet.
Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is een bewust gekozen presentatie naar buiten toe en draagt bij aan een eenduidig en betrouwbaar imago. In enge zin betreft het het symbolische gedeelte van de organisatie-identiteit, zoals het woordmerk, het kleurgebruik de typografie, et cetera. Al deze elementen worden consistent gebruikt in presentaties, illustraties en video’s, en dergelijk.
Een nieuwe Roadmap, een nieuwe huisstijl
De lancering van de nieuwe Roadmap staat voor de volgende fase van SBR. De Roadmap is al opgemaakt in de nieuwe stijl en luidt daarmee deze nieuwe periode van vooruitgang ook visueel in.
In de nieuwe stijl wordt de missie van SBR, die draait om ‘trust’ in het digitale landschap, gevisualiseerd met herkenbare iconen en de kleuren blauw en robijnrood.
In de nieuwe stijl wordt gebruik gemaakt van 4 kleuren, waarbij robijnrood en donkerblauw de meest dominante zijn. De kleuren staan allemaal voor een bepaalde waarde die door SBR worden onderschreven. De nieuwe kleuren van SBR zijn:
- Robijnrood: Duidelijkheid, punctueel
- Donkerblauw: Betrouwbaar, statig
- Hemelblauw: Vernieuwing
- Wit: Helder, transparant, clean
Bijzonderheden van deze huisstijl
Nieuw in deze huisstijl is dat we voor de verschillende thema’s van SBR herkenbare iconen hebben vastgelegd, bijvoorbeeld voor ‘Kennis’, de ‘Roadmap’ en ‘Vernieuwing’. De iconen kunnen de tekst visueel bevestigen en zorgen zo voor optimale herkenbaarheid.
Ook hebben we een standaard PowerPointsjabloon ontwikkeld, wat door alle stelseldeelnemers gebruikt kan worden. In de PowerPoint kan, naast het gebruik van het SBR-woordmerk ook het logo van de eigen organisatie worden ingevoegd. Dus als de Belastingdienst een presentatie geeft over SBR, kan in de PowerPointpresentatie zowel het afzenderschap van SBR als van de Belastingdienst worden getoond.
Huisstijlelementen opvragen
Wilt u als deelnemer van SBR gebruik maken van de nieuwe huisstijlelementen? Dan kunt u deze opvragen via ons contactformulier.