SBR (Standard Business Reporting) is de nationale standaard voor de digitale uitwisseling van alle bedrijfsmatige rapportages. Samen met bedrijven zoals accountants, boekhouders, softwareleveranciers en banken, heeft de Nederlandse overheid Standard Business Reporting ontwikkeld.
SBR draait om gegevens, processen en techniek. En daarbij is het sleutelwoord: standaardisatie. Door gegevens op een standaard manier te ‘labelen’ in de bedrijfsadministratie, ontstaat eenduidigheid en zijn ze herbruikbaar voor verschillende rapportages.
Met één druk op de knop worden rapportages opgesteld en digitaal verzonden naar verschillende partijen. Zo hebben aanleverende overheden, bedrijven, organisaties, instellingen en intermediairs minder werk aan het samenstellen en aanleveren van verschillende (verplichte) rapportages.
De 3 elementen van SBR:
- Er wordt gebruikgemaakt van een standaard gegevenswoordenboek: de Nederlandse Taxonomie.
- Er wordt een standaardtaal gebruikt, die deze gegevens betekenis geeft: XBRL .
- De software voor bedrijfsadministratie waarin SBR is ingebouwd, is gekoppeld aan twee digitale lijnen die ervoor zorgen dat de juiste rapportage naar de juiste instantie wordt gestuurd. Voor alle rapportages naar de overheid is dit Digipoort. Voor kredietrapportages aan banken is dit de Bancaire Infrastructurele Voorziening (BIV).