Wat is SBR?

Standard Business Reporting (SBR) is de Nederlandse methode voor het elektronisch uitwisselen van bedrijfsrapportages of andere zakelijke documenten tussen organisaties. Dit vindt plaats op een efficiënte, betrouwbare en veilige manier op basis van (internationale) open standaarden. De grondslag voor deze elektronische uitwisseling is veelal gebaseerd op wet- en regelgeving of contractuele overeenkomsten.

Ontstaan van SBR 
SBR is tot stand gekomen als een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven vanuit het oogpunt om een gezamenlijk een bijdrage te leveren aan de maatschappij door het verlagen van de (administratieve) lasten van informatie-uitwisseling, het verhogen van de (kosten)efficiëntie van dienstverlening, het verhogen van de kwaliteit van gegevens en het vergroten van de transparantie.

Afsprakenstelsel
Om een gestandaardiseerde methode voor elektronische informatie-uitwisseling te kunnen hanteren, moeten er op verschillende gebieden afspraken worden gemaakt. Deze zijn vastgelegd in het SBR Afsprakenstelsel; een zorgvuldig samengestelde set van specificaties, regels en afspraken die toepasbaar zijn in een breed scala van informatieketens.

Binnen SBR wordt de term ‘domein’ gebruikt als classificatiemechanisme voor het indelen en beheren van informatieketens en - indien relevant - de binnen deze informatieketens benodigde artefacten, zoals een taxonomie en/of ondertekeningsbeleid.

Het behalen van eerdergenoemde doelstelling is binnen informatieketens alleen mogelijk door middel van standaardisatie. Dat is wat het SBR Afsprakenstelsel partijen biedt: een methode om het elektronisch uitwisselen van gegevens binnen een informatieketen efficiënt, betrouwbaar en veilig te laten verlopen.