Nieuwe SBR Roadmap biedt perspectief voor Digitale Overheid

SBR, de publiek-private samenwerking waarmee overheden en bedrijfsleven onderling veilig en gemakkelijk verantwoordingsdata uitwisselen, heeft zijn ambities voor de komende 5 jaren samengevat in de nieuwe Roadmap.

SBR dient de Digitale Overheid

De coronacrisis bevestigde het grote belang van een goed functionerende digitale samenleving. En op het belang van een digitale overheid waarmee je veilig en makkelijk zaken kunt doen. Een digitale overheid die inclusief, betrouwbaar en veilig is. Zeker in crisistijd is die essentieel om de maatschappij draaiende te houden.

Het afsprakenstelsel Standard Business Reporting (SBR) is een belangrijke pijler van die digitale samenleving. Bedrijven, instellingen en overheden kunnen met SBR, dat Logius beheert, eenduidig en veilig data delen. Veel informatie kan eenmalig worden opgesteld en meerdere keren worden gebruikt dankzij de afspraken in SBR over standaarden en definities. Dat scheelt bedrijven én overheden een heleboel tijd. En iedereen heeft baat bij het laten dalen van de administratieve lasten.

Strategische ambities SBR

SBR brengt in zijn Roadmap in beeld welke activiteiten de komende 5 jaar gepland staan om bij te dragen aan de volgende 3 ambities:

  1. Het verder inzetten op kwalitatief hoogwaardige en toekomstbestendige elektronische gegevensuitwisseling, bijvoorbeeld door aan te sluiten op nieuwe (internationale) technische ontwikkelingen en standaarden, daar mee te experimenteren en de toegevoegde waarde ervan te evalueren met belanghebbenden.
  2. Het vernieuwen van onze manier van werken en het versterken onze kennis, competenties en communicatie, onder andere onze communicatie-uitingen op te bouwen vanuit het perspectief van onze afnemers, een eigen visuele identiteit te creëren en onze website meer doelgroepgericht in te delen.
  3. Het onderhouden en versterken van onze relatie met belanghebbenden, bijvoorbeeld door experimenteermogelijkheden aan te bieden en testomgevingen op te zetten voor (potentiële) klanten, waarmee snel resultaat geboekt kan worden, eerste inzichten verkregen kunnen worden en waarde voor hen gecreëerd wordt.

Meer weten?

Lees de SBR Roadmap 2020-2025

Overige info

Volg SBR ook op LinkedIn!