KVK merkt de afgelopen tijd een toename van gedeponeerde SBR-jaarrekeningen die met een verkeerd KVK-nummer worden gedeponeerd. Daarom vragen ze extra alertheid en controle op het gebruik van het juiste KVK-nummer bij het deponeren van de SBR-jaarrekening. KVK vraagt ook marktpartijen die de SBR-software leveren om hun software te laten toetsen op juiste “Naam – KVK-nummer”. Voor zover deze functionaliteit er nog niet in zit.
Wat gaat er mis?
Het betreft deponeringen van jaarrekeningen die via de software van marktpartijen aan KVK worden aangeboden. Het deponeren via deze software kan door de onderneming zelf of door een intermediair plaatsvinden.
De fout gedeponeerde jaarrekeningen komen pas aan het licht zodra een onderneming bij KVK aanklopt, omdat het ze niet lukt onder het eigen KVK-nummer te deponeren. Dit komt omdat er al een (onterechte) deponering van een ander onderneming onder hun KVK-nummer heeft plaatsgevonden.
Bij het deponeren van een SBR-jaarrekening onder een onjuist KVK-nummer zijn er altijd twee ondernemingen die hierdoor in negatieve zin worden geraakt:
- De deponerende instelling of intermediair leeft onterecht in de veronderstelling dat de jaarrekening netjes en op tijd is gedeponeerd. Echter onder het juiste KVK-nummer is er niets gedeponeerd.
- De instelling die nog moet deponeren kan niet deponeren omdat er een andere jaarrekening onder het KVK-nummer is gedeponeerd.