Een stelsel van afspraken over gegevensdefinities, processen en technieken kan niet zonder een besturingsmodel. Wie ziet immers toe op de naleving van de afspraken? Wie besluit over noodzakelijke doorontwikkeling en beheer? Wie betaalt de kosten? Een goede besturingsstructuur creëert vertrouwen tussen de datadelers. Het geeft toekomstperspectief. En het geeft de mogelijkheid diverse procesafspraken hierop in te richten. Bovendien geeft het transparantie en houvast voor organisaties. Waar kan ik terecht? Wie gaat erover? Vooral in situaties waarin zij een belangrijke schakel zijn in de keten.
Wat is de SBR Governance?
SBR is een publiek-privaat afsprakenstelsel. Voor het beheer en de verdere ontwikkeling van SBR als publiek-privaat stelsel in Nederland is een governance structuur ontwikkeld. Onderdeel hiervan is het samenstel van gremia, waarbinnen voorstellen worden uitgewerkt en tot advisering, standpuntbepaling en besluitvorming wordt gekomen. In de kern gaat het bij de governance om het vastleggen van de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de deelnemers aan het stelsel, waarbij helder is wie, wanneer en hoe participeert en of het daarbij gaat om betalen, beslissen, het inbrengen van expertise, of het bijdragen aan draagvlak.
SBR is een publiek-privaat afsprakenstelsel. Voor het beheer en de verdere ontwikkeling van SBR als publiek-privaat stelsel in Nederland is een governance structuur ontwikkeld. Onderdeel hiervan is het samenstel van gremia, waarbinnen voorstellen worden uitgewerkt en tot advisering, standpuntbepaling en besluitvorming wordt gekomen. In de kern gaat het bij de governance om het vastleggen van de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de deelnemers aan het stelsel, waarbij helder is wie, wanneer en hoe participeert en of het daarbij gaat om betalen, beslissen, het inbrengen van expertise, of het bijdragen aan draagvlak.
Wat is het doel van de SBR Governance?
Het doel van de governance is mogelijk te maken dat besluiten over SBR kunnen worden genomen, dat partijen die in SBR samenwerken zich daaraan gehouden weten en dat de uitvoering van deze besluiten gewaarborgd is. Het nader organiseren van de governance van SBR is noodzakelijk omdat SBR samenwerking vraagt van verschillende publieke en private partijen die betrokken zijn bij (system2system) uitwisseling van (financiële) verantwoordingsrapportage.
Het doel van de governance is mogelijk te maken dat besluiten over SBR kunnen worden genomen, dat partijen die in SBR samenwerken zich daaraan gehouden weten en dat de uitvoering van deze besluiten gewaarborgd is. Het nader organiseren van de governance van SBR is noodzakelijk omdat SBR samenwerking vraagt van verschillende publieke en private partijen die betrokken zijn bij (system2system) uitwisseling van (financiële) verantwoordingsrapportage.
Welke gremia kent de SBR governance?
De publiek-private overlegstructuur kent een drietal niveaus: - Het SBR Beraad: dit is het hoogste niveau in het publiek-private domein. Op tactisch niveau is er het SBR Platform dat zit tussen het Beraad en de hieronder aangeduide Expertgroepen. Op tactisch niveau kan een Taskforce worden ingericht. Tenslotte zijn er de Expertgroepen voor respectievelijk gegevens, processen & techniek (PT), marketing, communicatie & kennis (MCK) en Referentie GrootboekSchema (RGS).
De publiek-private overlegstructuur kent een drietal niveaus: - Het SBR Beraad: dit is het hoogste niveau in het publiek-private domein. Op tactisch niveau is er het SBR Platform dat zit tussen het Beraad en de hieronder aangeduide Expertgroepen. Op tactisch niveau kan een Taskforce worden ingericht. Tenslotte zijn er de Expertgroepen voor respectievelijk gegevens, processen & techniek (PT), marketing, communicatie & kennis (MCK) en Referentie GrootboekSchema (RGS).
Hoe ziet de samenstelling van die gremia er uit?
Het SBR Beraad wordt voorgezeten door de Rijksregisseur. Het Beraad wordt gevormd door vertegenwoordigers van overkoepelende organisaties die voor de uitvoering van SBR van belang zijn, te weten: de uitvragende partijen (zowel publiek als privaat), marktpartijen die zich bezig houden met het faciliteren van het aanleveren van gegevens, zoals softwareleveranciers, marktpartijen die zich bezig houden met het samenstellen en aanleveren van gegevens, zoals accountants, administrateurs, fiscalisten en andere intermediairs, vertegenwoordigers van rapportageplichtige bedrijven en organisaties en een vertegenwoordiger van BZK als de beleidsverantwoordelijkheid voor digitale overheid voor bedrijven. Het Platform wordt voorgezeten door een, door de Rijksregisseur aangewezen persoon. In het Platform zitten de vertegenwoordigers van dezelfde organisaties als die in het Beraad zitten. Van alle SBR-partners wordt een actieve inbreng in de Expertgroepen verwacht.
Het SBR Beraad wordt voorgezeten door de Rijksregisseur. Het Beraad wordt gevormd door vertegenwoordigers van overkoepelende organisaties die voor de uitvoering van SBR van belang zijn, te weten: de uitvragende partijen (zowel publiek als privaat), marktpartijen die zich bezig houden met het faciliteren van het aanleveren van gegevens, zoals softwareleveranciers, marktpartijen die zich bezig houden met het samenstellen en aanleveren van gegevens, zoals accountants, administrateurs, fiscalisten en andere intermediairs, vertegenwoordigers van rapportageplichtige bedrijven en organisaties en een vertegenwoordiger van BZK als de beleidsverantwoordelijkheid voor digitale overheid voor bedrijven. Het Platform wordt voorgezeten door een, door de Rijksregisseur aangewezen persoon. In het Platform zitten de vertegenwoordigers van dezelfde organisaties als die in het Beraad zitten. Van alle SBR-partners wordt een actieve inbreng in de Expertgroepen verwacht.
Wat is het SBR afsprakenstelsel?
Hierbij gaat het om de afspraken die SBR-partners met elkaar maken over het beheer en onderhoud van de gezamenlijke afspraken, zoals de NTA en de Nederlandse Proces Architectuur en Methoden en Technieken, koppelvlakken e.d. Hiervoor kan een periodieke evaluatie (b.v. eens per twee jaar) gelden. De besluitvorming hierover vindt plaats binnen de kring van (publieke en private) SBR-partners. Hierbij beslist het SBR Beraad op voordracht van het SBR Platform, waarbij dit zich ervan heeft vergewist dat (onder meer via de bestaande gremia) de brede SBR-community in de gelegenheid is gesteld hierover te adviseren.
Hierbij gaat het om de afspraken die SBR-partners met elkaar maken over het beheer en onderhoud van de gezamenlijke afspraken, zoals de NTA en de Nederlandse Proces Architectuur en Methoden en Technieken, koppelvlakken e.d. Hiervoor kan een periodieke evaluatie (b.v. eens per twee jaar) gelden. De besluitvorming hierover vindt plaats binnen de kring van (publieke en private) SBR-partners. Hierbij beslist het SBR Beraad op voordracht van het SBR Platform, waarbij dit zich ervan heeft vergewist dat (onder meer via de bestaande gremia) de brede SBR-community in de gelegenheid is gesteld hierover te adviseren.
Publicaties
- Governance Standard Business Reporting-NL (2018)
SBR is in 2011/2012 overgegaan van een programma naar een min of meer permanente structuur. Daarmee ontstond de noodzaak om te komen tot vaststelling van de 'governance' voor deze structuur. Dit document schetst de wijze waarop de besturing van SBR als een permanent samenwerkingsverband kan functioneren. - Paper: De overheid als partner bij data delen (2020)
Digicampus heeft in samenwerking met het programma 'SBR Vernieuwing' van Logius onderzoek uitgevoerd naar datadeling en de rollen die overheden daarin kunnen spelen. Het resultaat is een paper die een overzicht biedt van de onderdelen van datadelen, de relevante documenten en visies van bestuurders en experts. - Klievink, B., Bharosa, N. & Tan, Y-H. (2016). The collaborative realization of public values and business goals: Governance and infrastructure of public-private information platforms
Factsheets en presentaties
- Collaboration Cuts Costs - Standard Business Reporting (2019)
Presentatie van Frans Hietbrink (Belastingdienst) over hoe samenwerking kosten kan besparen met toepassing van Standard Business Reporting.
Video's
- Het boek ‘De keten uitgedaagd’ is geschreven door Logius, in samenwerking met de TU Delft. Het geeft een totaalinzicht geeft in informatievoorzieningen en ICT-projecten bij de overheid en een oplossing biedt voor de bijkomende valkuilen en problemen. In lijn met de 11 hoofdstukken uit het boek, zijn er 11 hoorcolleges verzorgd bij de TU in Delft. Onderstaande colleges betreffen het thema 'besturing'.
College 1 (1 april 2014) Introductie: keteninformatisering en SBR – Standard Business Reporting
College 2 (15 april 2014) Ketens en keten-coördinatie
College 3 (6 mei 2014) Verandermanagement in ketens
College 4 (20 mei 2014) Besturen van ketenveranderingen
College 9 (9 september 2014) Ketengovernance en -beheer
College 10 (23 september 2014) Verbreding, aansluiten van nieuwe ketens
Websites
- SBR Governance
De afspraken waarop de samenwerking binnen SBR gebaseerd is en de verschillende overleggen die hiervoor worden georganiseerd, wordt de SBR-governance genoemd, het bestuur.
Staat uw vraag er niet bij?
Heeft u een vraag, maar staat deze niet in de FAQ? Of heeft u zélf kennis om te delen?
Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of bel op telefoonnummer 0900 555 4555 (10 cent per gesprek).